Kezdőlap / Archívum / Rég látott népharag a Sun vébé-különkiadása nyomán
Goulash Étterem Aberdeenben

Rég látott népharag a Sun vébé-különkiadása nyomán

Sok helyen olvasás nélkül a kukában landolt a Murdoch-lapbirodalom vezető bulvármagazinjának, a Sun című brit újságnak a vébére több mint 20 millió példányban ingyenesen megjelent (és postázott) lapszáma. Miért váltott ki páratlan online gyűlölethullámot a hazafias-pozitív címlap? Miért nem kellett a briteknek az ajándék?

A világ elsőszámú médiamogulja, Rupert Murdoch a hétvégén a The Sun című brit bulvárlapját a foci világbajnokságnak, a hazafias érzelmeknek és Anglia összetartozásának szentelte. A királyi posta 22 millió ingyen újságot kézbesített. De sokaknak még ingyen sem kellett lap. Mert ők nem felejtenek.

Az ingyen kiadás teljes egészében a fociról, Anglia dicsőségéről szólt. „Ez Anglia” címmel. A címlap montázsát a Beatles 1967-es Bors őrmester nagylemezének borítója ihlette. Híres angolok, a királyi család tagjai, politikusok, művészek, tudósok, sportolók hirdetik a szigetország dicsőségét, összetartozását. Középen kiemelkedik Katalin hercegnő fehér esküvői ruhájában. (A lapból ezúttal kihagyták a híres-hírhedt harmadik oldalt: a pornót, a meztelen nőket.)

Az ingyen lap olyan kitűnő ötletnek tűnt; még David Cameron miniszterelnök és az ellenzéki Munkáspárt vezetője, Ed Miliband is büszkén pózolt vele.

De az öröm hamarosan szertefoszlott, mert akkora lett bizonyos körökben a felháborodás, hogy a rosszul számító Milibandnak bocsánatot kellett kérnie. A liverpooliak és a környékbeliek ugyanis bojkottot hirdettek, mert ők nem felejtik el, hogy a Sun miként mocskolta be halálukban is az 1989-es futballstadion-tragédia áldozatait.

Emlékeztetőül: 1989-ben a Hillsborough-i Stadionban, a Liverpool–Nothingham Forest mérkőzésen agyontaposták egymást az emberek, 96 szurkoló életét veszítette, 766-an megsebesültek. Hosszas vizsgálat után a stadionkatasztrófa okát abban látták, hogy a rendőrség túl sok embert – liverpooli szurkolókat – zsúfolt be egy helyre.

Még tartott a vizsgálat, amikor a Sun címoldalán ezt hozta: „Itt az igazság”: a szurkolók kirabolták a haldoklókat, mások a mentőosztagokra vizeltek, megint mások bántalmazták a rendőröket. A címlap névtelen forrásokra hivatkozott, mint később kiderült, semmi valóságalapja nem volt a leleplezésnek. Murdoch fia csak 2011-ben kért bocsánatot.

A Liverpool-környéki postások most megtagadták az ingyen lap kézbesítését. Volt, aki elégette a lapot, mások a kuka mellett fotózták. (A Twittert is elborították a tiltakozás fotói, erről érdemes megnézni ezt az összeállítást.) Számos ház kapuján feliratok olvashatók: „Köszönjük, de nem kérjük!”

A News Corporation alapítója, Rupert Murdoch a modern kori bulvármédia atyja. A 83 éves médiamogul üzleti érzékét még irigyei is elismerik. Az ausztrál származású, amerikai állampolgár a legnagyobb médiabirodalmat mondhatja magáénak. Ausztrál lapok mellett többek között a rangos brit napilapot, a Timest és a Sunday Timest tulajdonolja. 1969-ben vette meg a mérsékelt Sunt, amelyet bulvárrá alakított.

Rupert Murdoch az ingyenes Sunt engesztelésnek is gondolhatta. Az angolok és a világ emlékezetében még él másik bulvárlapjának, a News of the Worldnek a botránya, ami a lap megszűnéséhez, szerkesztők, újságírók, rendőrök bebörtönzéséhez vezetett. Az újság azért, hogy piaci előnyökhöz jusson illegálisan hallgatott le telefonokat, nemcsak hírességekét, hanem kisemberekét is, ha elég szenzációsnak látszott egy-egy tragédia.

Balla Eszter

 

Ha érdekelnek a hírek, kedveld facebook oldalunkat:


Pénzküldés határok nélkül! Akár ingyen! Transferwise.com/ingyenes
Pénzküldés határok nélkül! Akár ingyen! Transferwise.com/ingyenes


Ha tetszett a cikk likeold és oszd meg barátaiddal...

aberdeenimagyarok.co.uk

Ezt is nézd meg

Hiába a skót tervek, nem lehet minimum-árat meghatározni az alkoholra

Azok a skót tervek, amelyek az alkoholra minimum-árat vezetnének be, sértik a szabad kereskedelem európai …